Mange mennesker får blandet selvfølelserne selvtillid, selvværd og selvaccept sammen. Det kan jeg godt forstå, for medierne bruger dem i flæng og ofte på den forkerte måde. Selvtillid handler om:

  • at være frigjort fra præstationsangst og mistillid til egne kompetencer
  • at have tillid til egen dømmekraft og til at man kan mestre en opgave
  • at have beslutsomhed og gennemslagskraft
  • at have tillid til at man kan håndtere sociale situationer, som de opstår
  • ikke have brug for at bruge mental energi på unødvendig kontrol
  • at søge nye udfordringer, der kan udvikle kompetencer eller give øget ansvar og indflydelse
  • at være hovedperson og leder i eget liv

Læs også om selvaccept og selvværd

Jeg har haft mange klienter, der kommer uden selvtillid inden jobsamtaler & eksamen.

Et par nylige eksempler fra klienter:

(Før jobsamtale) ”Jeg får ikke jobbet, hvorfor skulle jeg få det, jeg kan jo heller ikke opfylde alle kravene” eller
(Forsvare speciale) ”Det er ikke gennemarbejdet, der er ingen struktur, der er fejl i det, hvad nu hvis de spørger om noget, jeg ikke ved”.

Ovennævnte personer gik ud af lokalet med rank ryg. De troede på sig selv. De havde selvtillid. De var også afklaret med, at det er ok at sige ”det ved jeg ikke”. De sad med rank ryg og var stolte til selve samtalen. De udstrålede selvtillid. Fordi de havde det. Fordi de havde arbejdet med deres mistillid til dem selv. Og fordi de fokuserede på det rigtige.

Ps. De fik hhv. jobbet og et fantastisk resultat på speciale.

#Selvtillid #Troenpåmigselv #Deterokatfejle #Ingenpræstationsangst




0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Få hjælp til lavt selvværd med terapi

Selvtillid, selvværd og selvaccept er grundlæggende selvfølelser, der er afgørende for, hvordan vi relaterer til andre mennesker. De fleste bruger disse følelsesbegreber uden helt at vide, hvilken adfærd og hvilke tanker der skal til for at skabe dem. 

Konsekvensen er, at de slet ikke får den effekt i vores liv, som de rummer mulighed for.

Læs nedenfor hvad der skal til, hvis du har lav selvtillid, lavt selvværd eller dårlig selvaccept.

Jeg tilbyder terapi til dig, der har lavt selvværd, eller hvis du ønsker mere selvtillid eller selvaccept.

Læs også blogindlæg om selvtillid her.

RING 27 20 70 72 eller skriv til Kontakt@psykoterapiogcoaching.dk

     Selvtillid handler om:

  • tillid til sin egen dømmekraft

  • tillid til at man kan mestre en opgave

  • beslutsomhed og gennemslagskraft

  • at være hovedperson i eget liv

  • tillid til at man kan håndtere sociale situationer, som de opstår

  • ikke behøve at bruge mental energi på unødvendig kontrol

  • at søge nye udfordringer, der kan udvikle kompetencer eller give øget ansvar og indflydelse

  • at være frigjort fra præstationsangst og mistillid til egne kompetencer.

  • at være leder i eget liv

Kæmper du med en dårlig selvtillid? RING 27 20 70 72 eller skriv til Kontakt@psykoterapiogcoaching.dk

     Selvværd handler om:

  • at udtrykke og dække sine behov

  • at kunne markere og hævde sine psykiske og fysiske grænser

  • at kunne dække sine egne behov før man stiller sig til rådighed for andre

  • at have den plads man har brug for

  • at føle tilfredshed ved sit hjem, sine ting og sine relationer

  • at kunne skaffe sig ro og fred, når det er det, man har brug for

  • at være frigjort fra trangen til at please andre

  • at holde op med at dele ud af “en tom kurv”

  • at kunne dele – betinget af overskud og egen tilfredshed

  • at have friheden til at gøre noget godt for sig selv

  • at skaffe sig de ting og de relationer, som man har brug for

  • at føle en dyb indre tilfredshed og selvrespekt

Har du lavt selvværd? Terapi kan hjælpe dig. RING 27 20 70 72 eller skriv til Kontakt@psykoterapiogcoaching.dk

     Selvaccept handler om:

  • at kunne sige hvad man mener, uden at være bange for hvad andre tænker

  • at være så tryg ved sig selv, at man kan være fuldstændig autentisk i samværet med sin partner, familie, kolleger, venner og nye bekendtskaber – man tør vise verden, hvem man er

  • at ens identitet er klar og den personlige integritet rodfæstet

  • at være i stand til at formidle sin personlighed

  • at man kan lide sig selv og sine egenskaber

  • at være frigjort fra at bruge mental energi på hele tiden (ubevidst) at vurdere hvad andre tænker, føler, hvad andre synes om ens person, og hvordan andre måtte reagere på, det man siger

  • at kunne agere spontant og indrestyret, frem for at tilpasse sig tilfældige ydre påvirkninger og forestillingen om, hvad andre tænker

  • at være frigjort fra stupide og unødvendige dårlige følelser – man kender ikke til at “dumme sig” og føler sig aldrig genert, flov, pinlig, forkert eller utryg i sociale sammenhænge

Ønsker du at arbejde med din selvaccept? RING 27 20 70 72 eller skriv til Kontakt@psykoterapiogcoaching.dk

© psykoterapiogcoaching.dkTerapi – Terapi mod lavt selvværd – Gentofte, Vangede, Hellerup, Charlottenlund, Ordrup, København, Frederiksberg, Søborg, Dragør, Hornbæk, Haslev og resten af Danmark
Kategorier: