Hvad er selvaccept?

Selvaccept er en af flere grundlæggende selv-følelser, som er afgørende for, hvordan vi relaterer til andre mennesker. Du kan læse mere om nogle af selv-følelserne HER.

Hvor meget eller lidt selvaccept du har, handler oftest om
hvordan du er blevet mødt som barn. Læs hele artiklen.

Det kan du gøre for at få selvaccept:

  1. Udseende Se dig i spejlet. Ros dig selv. Også selv om du ikke mener det – endnu.
  2. Meninger/holdninger Øv dig på at sige hvad du mener til andre. Fortæl om dine holdninger.
  3. Vær dig selv Drop eksempelvis klovneriet hvis det dækker over utryghed for at være dig selv. Øv dig i at være dig selv.
  4.  Ros dig selv for den du er, og for det du har gjort.
  5. Tal pænt til dig selv hver gang du vil kritisere dig selv. Find det positive i episoden. Tænk over hvad du vil gøre næste gang. 

HUSK – dine forældre gjorde deres bedste. Hvis du ikke har fået selvaccept med i flyttekassen, så kan du selv tage ansvar for det NU og gøre noget ved det. Du kan bruge noget af ovenstående til at hjælpe dig på vej – eller du kan få en til at hjælpe dig. Find en dygtig træner. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at lære mere.

Sådan kan du hjælpe dit barn med at få selvaccept

For at have selvaccept skal man føle sig rigtig. Derfor er det vigtigt, at du ikke gør barnet forkert.

Det gælder om at lytte til dit barn. Når barnet siger et forkert ord, lytter du videre. Når du så svarer barnet, kan du bruge det korrekte ord. Så føler barnet sig rigtig – i stedet for forkert, hvis du afbryder for at lære barnet at tale rigtigt.

Acceptér barnets følelser. Ellers vil det føle sig forkert. Hvis barnet bliver vred over noget, det ikke må, så fortæl at du godt forstår det, men det ændrer ikke på noget – hold fast i det barnet ikke må. Børn må gerne føle deres følelser. Det er sundt at komme ud med følelser. Det betyder ikke, at de skal have det, de ønsker.

Børn som får meget skæld ud kommer også til at føle sig forkerte. Vær i stedet hensynsfuld og hjælpsom når du lærer dit barn noget. ”Jeg har jo sagt det til dig før” får barnet til at tænke ”der er noget galt med mig – undskyld”.

Tænk over hvad du siger, og måden du taler på. Måden man taler til barnet, om andre foran barnet og til hinanden bliver barnets tanker/holdninger.

Elsk barnet for det det ER. Lær barnet at det er okay – uanset hvad barnet føler, siger og hvordan det ser ud.

Tal ikke om dit eller andres udseende foran barnet.

Ovenstående er kun nogle få eksempler på, hvad du kan gøre.

Læs mere om forskellige emner på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev.

Hvis du ønsker at udvikle dig og få et bedre liv, så er du velkommen til at kontakte mig.

RING 27 20 70 72 eller skriv til Kontakt@psykoterapiogcoaching.dk